Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2009

Μέσα Μαζικής Διαστρέβλωσης!

Από πολύ νωρίς στο σχολείο μάθαμε για τις τρεις εξουσίες της δημοκρατίας, την βουλευτική, την δικαστική και την εκταλεστική. Εξουσίες που υποτίθεται ότι είναι ανεξάρτητες και ανεπιρρέαστες η μία από την άλλη, ώστε σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα να υπάρχει διαφάνεια και σωστός καταμερισμός των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των πολιτών.
Παράλληλα με αυτές τις εξουσίες, που θεωρούνται ο θεμέλιος λίθος του πολιτεύματος, και πέρα από το μεγάλο όπλο του λαού που είναι η ψήφος, ένα από τα σημαντικότερα μέσα έκφρασης της κοινής γνώμης είναι ο Τύπος και γενικότερα τα μέσα ενημέρωσης. Δεδομένου, λοιπόν, ότι με τα μέσα ενημέρωσης μπορούν να προστατευτούν οι ελευθερίες και τα δικαιώματα των πολιτών, αλλά και η αλλόγιστη συμπερηφορά των τριών εξουσιών, δίκαια ο Τύπος και η δημοσιογραφία έχει ονομαστεί και ως η τέταρτη εξουσία και θεωρείται ο φύλακας των προηγούμενων τριών.
Εκτελεί, όμως στις μέρες μας, η δημοσιογραφία, σωστά την αποστολή της; Πολλοί δεν έχουν την πνευματικοί δυνατότητα ή εθελοτυφλούν και έτσι συνεχίζουν να παρακολουθούν με ευλάβια και μεγάλη πίστη τα όσα βλέπουν, ακούν ή διαβάζουν, από τα μέσα ενημέρωσης.
Είναι γεγονός ότι o Τύπος στις μέρες μας και με την βοήθεια της τεχνολογίας έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο, ώστε να ενημερώνει και να πληροφορεί το κοινό άμεσα και γρήγορα για γεγονότα που διαδραμματίζονται σε όλον τον πλανήτη. Έχει τη δυνατότητα να δώσει λόγο στους πολίτες και τους πολιτικούς για σχολιασμό γεγονότων ώστε να διαφωτίζονται καλύτερα κάποια θέματα και παράλληλα να ακούγονται όλες οι αλληλοσυγκρουόμενες απόψεις που εκφράζουν διάφορες μερίδες ανθρώπων. Με την είσοδο και των ψηφιακών φωτογραφιών και των video, έχουν γίνει ακόμα πιο πειστικά και αδιάσυστα τα στοιχεία που παραθέτει ο τύπος και πιο εύκολη η κατανόηση των θεμάτων και προβλημάτων που προβάλονται.
Είναι, όμως, όλα τα παραπάνω ικανά να κάνουν τον Τύπο και την δημοσιογραφία αμερόλυπτο και αληθή και να ενεργεί υπέρ των πολιτών και της δημοκρατίας;
Δυστυχώς πολλά γεγονότα και αποκαλύψεις δείχνουν ότι κατά κανόνα στις μέρες μας όχι μόνο δεν είναι έτσι τα πράγματα αλλά, ο Τύπος, έχει γίνει δέσμιος της πολιτικής και εξυπηρετεί τις κομματικές ανάγκες και επιδιώξεις διαφόρων παρατάξεων και ιδεολογιών, χωρίς να κοιτάζει το όφελος της χώρας και των πολιτών. Τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και τα συμφέροντα εξουσίας, τον έχουν κάνει υπόδουλο και υποχείριό τους με αποτέλεσμα να μετατραπεί από κοινωνικός φορέας σε επιχείρηση που φροντίζει για το κέρδος του ιδιοκτήτη της. Η κριτική των δημοσιογράφων έχει πάψει να είναι επικοδομητική και λεπτομερής, αλλά έχει γίνει μονομερής και στείρα, χωρίς εκβάθινση των θεμάτων και γεγονότων και σχεδόν ποτέ δεν προτείνονται λύσεις ουσιαστικές και χρήσιμες. Πολλές φορές γίνεται υπομόχλιο των εχόντων και κατεχόντων την εξουσία, αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη και τονίζει γεγονότα δευτερευούσης σημασίας, ή εντυπωσιακής μορφής και αποκρύπτει άλλα, επείγοντα και σπουδαία. Η χειρότερη μορφή της σημερινής ειδησιογραφίας ακούει στο όνομα της τηλεόρασης. Δεν μπορούμε ποτέ να είναστε σίγουροι αν αυτό που ακούμε και βλέπουμε συμβαδίζει και με την πραγματικότητα. Η αμεσότητα και η ταχύτητα με την οποία μεταφέρονται τα νέα έχει γίνει μπουμερακ και έχουν δώσει τη θέση τους στην αναξιοπιστία και την στημένη προβολή ειδήσεων. Είναι πολύ εύκολο κάποιος να αποχαυνωθεί και να χάσει κάθε επαφή με την πραγματικότητα. Μέσα σ' αυτήν την κυριαρχεία της τηλεόρασης τα άλλα μέσα ενημέρωσης έχουν χάσει την δύναμη που είχαν παλαιότερα. Οι εφημερίδες, που κάποτε ήταν ο πρωτοπόρος ειδησιογραφικός φορέας, σήμερα, εκτός λίγων εξερέσεων, είναι ένα μάτσο χαρτιά κρεμασμένα στα περίπτερα που τα συνοδεύουν ένα σορό εφτελοί περιοδικά και πολλά δισκάκια με αδιάφορο περιεχόμενο. Ακόμα και το ραδιόφωνο, το οποίο για την ελευθερία της "φωνής" του έχει περάσει από πολλές δυσκολίες, έχει γίνει μέσο αναπαραγωγής στημένων εκπομπών και ειδήσεων.
Σήμερα, αρκετά μεγάλη μερίδα του λαού έχει χάσει την εμπιστοσύνη του στα μέσα ενημέρωσης, που έχει σαν αποτέλεσμα την αναζήτηση του κοινού για νέες πιο έμπιστες πηγές ειδήσεων, απόψεων και ενημέρωσης. Η είσοδος του "γρήγορου" ίντερνετ και η ευκολία πρόσβασης και προβολής, καθώς και σχολιασμού, των απόψεων που έχει ο καθένας, αλλά και των στοιχείων που μπορεί να εμφανίσει, το έχει βάλει δυναμικά στο "παιχνίδι" της ενημέρωσης. Πολλοί είναι οι επικριτές αυτού του νέου είδους προβολής γεγονότων και γνώσεων, αλλά λίγοι αυτοί που έχουν στοιχεία ενοχοποίησής του. Ο τρόπος ενημέρωσης πλέον τείνει να αλλάξει χέρια και να πάει απευθείας στο λαό με όλα τα θετικά και αρνητικά που θα προκείψουν.

25 σχόλια:

  1. Πλύ σημαντικό το κείμενο σου newton. Θέλει βέβαια έν διαχωρισμό μεταξύ τηλεοπτικού και έντυπου τύπου. γιατί ο τελευταίος έχει γίνει ο φτωχός συγγενής και άνθρωποι χρόνιας εξάρτησης σαν και μένα συνεχίζουν να διαβάζουν εφημερίδες. η τηλεόραση όμως διαμορφώνει συνειδήσεις και διστρεβλώνει καταστάσεις, τελεία και παύλα! και είναι αυτό το καινούργιο στοιχείο που έχει εμφυλλοχωρίσει στην έννοια της αστικής δημοκρατίας όπως την περιγράφεις (η βουλετική εξουσία λέγεται νομοθετική)και την έχει πλέον διαστρεβλώσει. και είναι ακριβώς αυτό το στοιχείο που δεν παίρνουν υπ' όψη τους κάποιοι καλοί κατά τα άλλα δημοσογράφοι, όπως ο Καρκαγιάννης της Καθημερινής και προχωρούν σε λογικές αναλύσεις περί Δημοκρατίας, μόνο που η έννοια της αυτή δεν υπάρχει σήμερα, αντιστοιχεί καμιά τριανταριά χρόνια πίσω!
    Καλό και δημιουργικό το 2009!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. συμφωνώ απόλυτα με το κείμενο που μάλιστα το θεωρώ και ήπιων τόνων, μια και η πραγματικότητα είναι πολύ πιο τραγική. Πάντως έχει πολύ γέλιο όταν τους πιάνεις στα πράσα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. «Τα ΜΜΕ έχουν γίνει δέσμια των πολιτικών». Ωστόσο, αρχίζω να πιστεύω πως πάνω-πάνω βρίσκονται αυτά και κυρίως η TV που -ως εργαλείο- είναι ένα πολύ ισχυρό μέσο υποβολής γιατί ακριβώς είναι απρόσωπο. Το τηλεοπτικό προϊόν, μαζί και οι πολιτικοί, έχουν επιβληθεί στην κοινωνία –την οποία σκόπιμα συντηρούν ‘αγράμματη’- γιατί βολεύει τις μετριότητες τους. Και το κοινό –ως μάζα- έχει την τάση υποσυνείδητα να δέχεται ό,τι έρχεται από πάνω, είτε είναι θέμα πολιτικό είτε θέμα αισθητικής.
    Έχεις δίκιο να προβάλλεις το internet ως ένα νέο μέσο που μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι ενημέρωσης, σχολιασμού και προβληματισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. navarino-s
    Σ' ευχαριστώ για την διόρθωση.
    Πάντως όσον αναφορά τον διαχωρισμό μεταξύ τηλεοπτικού και έντυπου τύπου δεν βλέπω πλέον τον λόγο να γίνει, γιατί πέραν από το μέγεθος και την ευκολία που μπορούν τα μέσα να κατευθύνουν τους πολίτες, βράζουν στο ίδιο καζάνι, τα ελέγχουν τα ίδια άτομα και έχουν τα ίδια συμφέροντα. Η μόνη διαφορά είναι ότι στον έντυπο τύπο υπάρχει χώρος για λίγες παραπάνω απόψεις από κάποιους "καλούς", όπως λες, δημοσιογράφους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Tyler Durden
    Είναι όντως ήπιων τόνων, επίτηδες είπα να γράψω λίγο πιο συγκρατημένα.
    Το βιντεάκι πάντως είναι όλα τα λεφτά, από κάτι τέτοια φαίνεται η ξεφτίλα τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. JamanFou
    Έχουν γίνει δέσμια και μάλιστα όχι από πολιτική συνείδηση όπως παλαιότερα, αλλά εξουσίας με τεράστια χρηματικά συμφέροντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. newton to zitima einai na mathoume na litourgoume ligo kai to mialoudaki na min masame tin trofi pou mas pasaroune den einai ola opos mas ta parousiazoun kai pote den tha einai giati oso iparxoun kefalea kai xrimata apo piso kamia morfis eksousias den mporei na leitourgisei anepafi kai kanena meso enimerosis den einai to meso tis alithias to opio litourgi me katharo pion...
    ta filia mou amesa

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. newton μου φααίνεται θα σε μαλώσω. στην απάντηση σου διαβλέπω μια ευκολία απόρριψης πολλών ανθρώπων που με βάζει στην υποψία ότι ενώ δεν διαβάζεις εφημερίδες μιλάς με απόλυτη σιγουριά για πράγματα που δεν γνωρίζεις. εκείνο το "καλούς" που βάζεις σε εισαγωγικά με εξαγριώνει. τι νομίζεις ρε newton βλέπεις τους μαλάκες των καναλιών και νομίζεις ότι όλοι οι δημοσιογράφοι είναι ξεπουλημένοι; έχει πολλούς μαχητές η ελληνική δημοσιογραφία. έχεις διαβάσει ποτέ σου Γιώργο Δελαστίκ, Στάθη Σταυρόπουλο, Νίκο Ξυδάκη, Σταύρο Λυγερό, Γιώργο Σταματόπουλο, Παντελή Μπουκάλα, Ευγένιο Αρανίτση, Γιάννη Τριάντη, για να αναφέρω έτσι επί τροχάδην μερικούς. Βλέπεις τους μαλάκες της τηλεόρασης και τους βάζεις όλους στο ίδιο καζάνι; παρακολούθησες καθόλου την κάλυψη των τελευταίων γεγονότων από τον Τύπο; πόσο εμπεριστατωμένη και μαχητική ήτανε;
    μην τα σβήνουμε όλα παληκάρι μου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. navarino-s
    Από όσο φαίνεται αναπτύσεις εκείνα τα χαρακτηρηστικά του ανθρώπινου είδους που απαντάει χωρίς να έχει καταλάβει καλά, χωρίς να ρωτάει, αλλά είναι και απόλυτος σ' αυτό που νομίζει ότι ξέρει.

    1. Δεν παρακολουθώ σχεδόν καθόλου τηλεόραση.
    2. Ενημερώνομαι από τον ηλεκτρονικό τύπο,μόλις διάβαζα άρθρο του "Γ. Παπαδόπουλος Τετράδης" (ελπίζω τα εισαγωγικά εδώ να μην είναι μεμπτά)
    3. Στο σχόλιό μου τελικά συμφώνησα μαζί σου ότι -Η μόνη διαφορά είναι ότι στον έντυπο τύπο υπάρχει χώρος για λίγες παραπάνω απόψεις από κάποιους "καλούς", όπως λες, δημοσιογράφους.-
    4. Την λέξη "καλούς" την έβαλα σε εισαγωγικά διότι έτσι προστάζει η γραμματική, αλλιώς θα σήμαινε καλός άνθρωπος και όχι δημοσιογράφος. Το πιο σωστό είναι δημοσιογράφος που κάνει την δουλειά του καλά.

    Ποτέ μου σε καμιά ανάρτηση ούτε σχόλιο δεν εξέφρασα το απόλυτο για αυτά που βλέπω και γνωρίζω, αλλά ακόμα κι αν το άκανα έγινε άθελά μου και πάντα μετά ακούω τους άλλους προσεκτικά. Αντίθετα εσύ μόλις το έκανες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. truth around us
    Θα συμφωνήσω μαζί σου αλλά εν μέρη. Σίγουρα πρέπει να βάζουμε το μυαλό μας να σκέφτεται αλλιώς γινόμαστε έρμαια. Πάντως νομίζω ότι πάντα υπάρχουν κάποιοι που κάνουν τη δουλειά τους καλά και πιστεύω ότι δεν έχει να κάνει μόνο με το κεφάλαιο, προπαγάνδα υπάρχει σε όλες τις μορφές της κοινωνίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. navarino-s
    http://www.enet.gr/online/online
    Απλά δεν χρειάζεται να αγοράζω τις εφημερίδες για να "διαβάσω" (μπαίνει σε εισαγωγικά γιατί εννοείται ότι διαβάζω τα άρθρα τους και όχι αυτούς) τους ανθρώπους που λες, τα γράφουν και στο ίντερνετ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ti na pw giauto to 8ema episthmona mas...einai pl megalo 8ema.ta MME 8ewrw oti pleon einai h kuriarxh se sxesh me tis upoloipes exousies.nmzw oti exei deixei thn epiroh kai thn dunamh ths.kai dustuxws autes h 4exousies exoun ginei ena,ena kuklwa au8airesias,
    adikias kai diaf8oras.
    h alh8eia einai oti pleon xreiazetai para polu kritikh skepsh otan diavazoume h vlepoume mia eidhsh alla ennoeitai oti uparxoun maxomenoi kai pl kaloi dhmosiografoi...ligoi vevaia.kai fusika exw arxisei n pisteuw oti to internet einai pleon o pio antikeimeinikos xwros enhmerwshs.kalh xronia episthmonakooo!!;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ φίλε newton μου φαίνεται θα ξεκινήσουμε παιχνίδι με τις λέξεις και δεν θα ξεμπλέξουμε. παραδέχομαι ότι ήταν οργίλο το ύφος μου και δεν θα έπρεπε εδώ που κατά κάποιον τρόπο έχουμε γίνει μια παρέα και ζητάω συγγνώμη για την παρεκτροπή. πλην όμως: το "λίγες παραπάνω απόψεις" στα απλά ελληνικά σημαίνει κάποιες ακόμη, και όχι κάποιες ΚΟΝΤΡΑ απόψεις στην κυρίαρχη τάση της εξουσίας που περνάει μέσα από την ελεγχόμενη πληροφόρηση. κάτι σαν αυτές που γράφει ο παπαδ.-τετράδης που αναφέρεις.
    και το "καλοί" σημαίνει ότι έτσι τους ονόμασε κάποιος άλλος και ότι εγώ δεν το ασπάζομαι.
    αυτά και πάλι συγγνώμη αν σε στενοχώρησα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. the monkeys
    Χαίρομαι που συμφωνούμε και για το ρόλο των μμε και για το ίντερνετ. Αυτά να τα βλέπεις εσύ σαν μελοντική του χώρου και να γίνεις μαχόμενη δημοσιογράφος, μη σε δούμε καμια μέρα στο star!
    Χρόνια πολλά και σου εύχομαι πραγματικά να έχεις ότι επιθυμείς! Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. navarino-s
    Για να λείξει αυτό το θέμα, με το "λίγες παραπάνω απόψεις" στα δικά μου ελληνικά σήμαινε ότι αν η τβ λόγο χρόνου χωράει 5 ειδήσεις οι εφημερίδες λόγο χώρου χωράνε 10(το έβαλα σαν θετικό), για το "καλοί" απλά αν με ρωτούσες θα σου εξηγούσα, ναι ασπάζομαι ότι υπάρχουν κάποιοι καλοί και μερικούς τους διαβάζω.

    Θέλω να σου πω ότι χαίρομαι όταν βλέπω αντίθετες απόψεις σε σχέσει με αυτά που γράφω γιατί είτε είναι σωστές είτε όχι, με κάνουν να σκέφτομαι και κατά συνέπεια να γίνομαι καλύτερος. Το μόνο που δεν μου αρέσει είναι όταν κάποιος εκνευρίζεται χωρίς να ρωτάει και χωρίς να εξηγεί. Εγώ πάντα εκφράζω αμφιβολία ακόμα και για αυτά που γράφω.
    Η συγγνώμη είναι δεκτή, αν και να σου πω πιο πολύ ξαφνιάστικα με αυτά που διάβασα, δεν νευρίασα καθόλου, απλά δεν περίμενα τέτοια επίθεση και μάλιστα χωρίς να κάνω τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. auto skopeuw episthmonako na kanw...an kataferw n akolou8hsw auto pou spoudazw gt oi epoxes einai kai duskoles 8elw n to kanw swsta kai antikeimenika alliws dn to kanw ka8olou...xekinw me to pneuma tou n mhn xasw pote tis axies mu.star???lampirh kai etsi...apappapa apappaa kai mono pou to skeftomai antrixiazw...oute gia plaka...an estw kapoia stigmh to skeftw sas parakalw plakwste me sto xulo n sunel8w.xaxaxa.
    xmmm vlepw oti uphrxe mia diafwnia metaxu navarino...aaa 8a sas malwsww..8elw enothta...mesa sauotn ton megalo dialogo pou exoume anoixei 8a diafwnhsoume poles fores alla nmzw oti exoume ginei mia pareitsa...:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ΑΛΗΘΗΣ ΑΣΦΑΛΗΣ ΓΡΑΦΗ

    http://ellhnkaichaos.blogspot.com/2009/01/blog-post_01.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. the monkeys
    Καλή η συζήτησή μας αλλά είναι αργός τρόπος επικοινωνίας το blog για 2.24 τα ξημερώματα και νύσταξα, θέλει κάτι πιο γρήγορο.
    Ναι με τον navarino είχαμε τα δικά μας, αλλά τελείωσε, όντως έχουμε γίνει παρέα και καυγάδες δεν χωρούν. φιλιά.

    ΕΛΛΗΝ VS CHAOS
    Αν και από ότι βλέπω συστηματικά προσπαθείς να διαδώσεις το blog σου και μάλλον δεν θα ξαναγυρίσεις να το δεις, θα πω ότι η πρώτη εντύπωση που σχηματίζω είναι ότι είσαι κάποιος τρελός εθνικιστής του στυλ βελόπουλου. Αυτό βγάζω από αυτά που είδα, εκτός και αν έχεις άλλη εξήγηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ΕΛΛΗΝ VS CHAOS
    Εσύ δηλαδή τι ιδέα θα σχημάτιζες για κάποιον που έμπενε στο blog σου και σου άφηνε το παρακάτω μήνυμα "ΑΛΗΘΗΣ ΑΣΦΑΛΗΣ ΓΡΑΦΗ
    http://ellhnkaichaos.blogspot.com/2009/01/blog-post_01.html"
    έτσι απλά χωρίς εξήγηση και ότι καταλάβεις που δεν πολυ βγάζεις άκρη από το blog σου. Ομάδα Ε, λιακόπουλος, βελόπουλος, εθνικιστής, τι σκατά; τι θέλει να πει ο ποιητής; Ή εξηγείς τι είσαι ή σε περνάω για τρελό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. emis stin ellada filaraki leme: apo trelo kai methismeno mathenis tin alithia...... opote ase ton trelo stin trela tou.

    oso gia ta onomata pou egrapses sou sinisto na diavasis auto : http://makelio.blogspot.com/2008/11/blog-post_955.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. ΕΛΛΗΝ VS CHAOS
    Καταρχήν, από τρελό και μεθυσμένο, καθώς και η λανθάνουσα γλώσσα, τα αληθή λέγουν, αλλά ποια αληθή; αυτά που εκείνοι νομίζουν ως αληθή. Ποτέ δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για κάτι ότι είναι αλήθεια εκτός και αν είμαστε εμείς οι ενεργοί της πράξεως.

    Ωραία, το είδα το blog, δεν πρόκειται για αυτούς που ανέφερα αλλά για άλλους. Για να ξεκαθαρίζω την θέση μου, δεν μου αρέσει ο εθνικισμός ούτε και οι ρατσιστές. Είμαι Έλληνας αλλά αυτό από μόνο του δεν λέει τίποτα. Αν δεν μπορούμε να αποδείξουμε κάτι με το πνεύμα μας θα μείνουμε μια ζωή να υμνούμε τους αρχαίους και εμείς θα κολυμπάμε στο βούρκο. Δεν πιστεύω σε θεούς, ούτε ότι ήρθαμε από άλλους γαλαξίες, ούτε ότι την έχουμε 3μέτρα. Δεν με νοιάζει ούτε τι είπε ο Αλαβάνος ούτε ο Καρατζαφέρης ούτε ο Καραμανλής. Είναι όλοι για τον πούτσο και χωμένοι στα σκατά και εγώ τους ανέχομαι και ανέχομαι και αυτούς που τους υποστηρίζουν και τους μεν και τους δε. Γεννήθηκα εδώ και θέλω αυτή η χώρα να πάει μπροστά για να ευημερίσουμε όλοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. i alithia ine oti to 2007 kapsan tin ellada kai dolofonisan sibolites mas... gnorizis poses xiliades kaliergisimis gis kaikan; mipos opos stin palestini pou oi evreoi ixan kserizosi xiliades karpofora dentra kai kirios elies me bouldozes kai faganes;
    brosta sta matia mas ine kai den ta vlepoume file...
    ta kimena tis o.e.a. ine gramena apo anthropous san ton steve lala.
    me prosopiki ereuna tha katalavis perisotera gia tin sibegnia pou ginete is varos mas... mexri tote omos poli fovame oti i epomeni gaza tha ine i ellada!

    episis i o.e.a. sta grapta tis exi os mono kataro politiko koma tin enosi kentroon tou mi masonou vasili leventi.... rikse mia matia stis ekpobes meso tis istoselidas... http://www.enosikentroon.gr/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. oso gia tous galaksies kai theous pou grafis oti den pistevis diavase to parakato apospasma tou megalou liantini:

    Το περί θεού ερώτημα ή "Η Ερώτηση της Μαργαρίτας"



    Πιστεύεις στο Θεό;

    Glaubst du an Gott?



    Αυτή είναι η ξακουστή Ερώτηση της Μαργαρίτας³.

    Το βάρος και την αξία της, που την έκαμαν οδηγητική για τη μέθοδο έρευνας του προβλήματος του θεού από τη σκοπιά της επιστήμης, η ερώτηση τα οφείλει στην απόκριση κυρίως που έδωκε ο Φάουστ.

    Με άλλα λόγια είναι, όχι η Ερώτηση της Μαργαρίτας, αλλά η απόκριση του Φάουστ που γεννά το βαθύπλουτο του προβλήματος.

    Παρόμοια, όπως είναι, όχι ο έρωτας του Δία για τη Λήδα στον Ευρώτα που γέννησε την αθάνατη Ιλιάδα, αλλά η Ελένη. Η απάντηση, δηλαδή, που έδωκε η Λήδα στον έρωτα του Δία.



    Ποιός τολμάει να ειπεί πιστεύω στο θεό;

    Ποιός τολμάει να ειπεί δεν πιστεύω στο θεό;⁴



    Έτσι αποκρίθηκε ο Φάουστ στην ερώτηση της Μαργαρίτας.

    Η θέση αυτή ανθρώπινα συνιστά τη μόνη δυνατή απόκριση που μπορεί αν δοθεί στο ερώτημα. Είναι η απόκριση, σύμφωνα με τη Λογική επιστήμη, που καταργώντας την αρχή της αντίφασης δέχεται το τρίτο, καθώς αλληλοαναιρεί το πρώτο και το δεύτερο. Όπως έδειξε και στη Φυσική εντελώς πρόσφατα η αρχή της Απροσδιοριστίας. Στο tertium non datur ο Φάουστ θα απαντήσει: tertium datur, τρίτον χωρεί. Κάπου ανάμεσα σε Τρίτη και Τετάρτη πρέπει να παράπεσε η αληθινή σου μέρα, που είπε ο Ελύτης προτού γεράσει. Και τα χάσει.

    Εάν είμαι άνθρωπος, κατά την έννοια οτι έχω συνείδηση των ορίων μου και επίγνωση του πόσο βαθύ είναι το πρόβλημα του όντος, δεν είναι δυνατόν να δώσω άλλη απόκριση στην ερώτηση της Μαργαρίτας.

    Όταν στην ερώτηση αποκριθώ, ναι! πιστεύω στο θεό, γίνομαι αυτοστιγμεί μωρός. Γιατί δέχομαι στενόκαρδα και στενόμυαλα, κάτι που δεν το ξέρω, σαν αληθινό. Καταντώ δογματικός. Και η επιστήμη θα με πετάξει αυτόματα έξω απο τα όριά της με την παρατήρηση: διότι λες ανοησίες.

    Όταν στην ερώτηση αποκριθώ, όχι! δεν πιστεύω στο θεό, γίνομαι αυτοστιγμεί μωρός. Γιατί δέχομαι στενόκαρδα και στενόμυαλα, κάτι που δεν το ξέρω, σαν αληθινό. Καταντώ δογματικός. Και η επιστήμη θα με πετάξει αυτόματα έξω απο τα όριά της με την παρατήρηση: διότι λες ανοησίες.

    Τι απομένει να αποκριθώ; Αυτό ακριβώς είναι το λεπτό σημείο, που γεννά την ανεξάντλητη γονιμότητα του προβλήματος.

    Το πνεύμα και το νεύμα του Γκαίτε είναι το εξής. Ο,τι σου μένει και ο,τι σου δίνεται είναι εκείνο το σημείο, το άπειρα ελάχιστο ανάμεσα στο όχι και στο ναι, να το ευρύνεις, να το πλατύνεις, να το βαθύνεις, να το εκτείνεις. Να το μεταχειριστείς μ’ έναν τέτοιο τρόπο απόπειρας, και δοκιμασίας, και βασανισμού, και αγωνίας, ώστε από το απειροελάχιστο σημείο να δημιουργήσεις διάσταση, και έκταση, και διάρκεια, χώρο και χρόνο.

    Να πλάσεις, δηλαδη, από το ανάμεσα στο ναι και στο όχι, ζωή, αλήθεια και ύπαρξη.

    Είναι χρεία το σημείο το ελάχιστο της αδυνατότητας και της ουτοπίας ανάμεσα στο ναι και στο όχι να το κοιτάξουμε έτσι, ώστε να απορροφήσει σε όλη τη ζωή τη ζωή μας. Τη βιοτική μας μέριμνα, δηλαδή, την πνευματική ορμή, την υπαρκτική ετοιμότητα, την ηθική πράξη.

    Σ’ ένα επίπεδο σημάνσεων μυθικών, το πνεύμα και το νεύμα το Γκαίτε θα το μεταγλώττιζα ως εξής:

    Είσαι μέσα στις Συμπληγάδες πέτρες της αναζήτησής σου, που ανοιγοκλείνουν ακατάπαυστα. Κάμε να μη σε συντρίψουν. Μαζί με τους Αργοναύτες.

    Ανεβάζεις το βράχο της απορίας σου από τη βάση του όρους στην κορυφή και γκρεμίζεται ακατάπαυστα. Κάμε να μην παραιτηθείς. Μαζί με το Σίσυφο.

    Δεμένος πιστάγκωνα σκυβεις στη λίμνη να πιείς και κάτωθέ σου το νερό υποχωρεί ακατάπαυστα. Κάμε να μην πεθάνεις από τη δίψα σου. Μαζί με τον Τάνταλο.

    Και σ’ ένα πλαίσιο καταλογισμού ευθυνών αναφορικά με την ατομική μας προαίρεση, στην ερώτηση της Μαργαρίτας η απόκριση του Φάουστ θα είχε να μας πει:

    Όποιος πιστεύει στο θεό, έχει μέσα του ένα νεκρό θεό. Όποιος δεν πιστεύει στο θεό, έχει μέσα του ένα νεκρό άνθρωπο.

    Όποιος πιστεύει αλλά και δεν πιστεύει στο θεό έχει μέσα του ζωντανό το νόμο της φύσης. Απλά, καταληπτά, και στα μέτρα του ανθρώπου ζει το θαύμα του κόσμου.

    Το κρίνω απλό και αυτονόητο, πως εκείνος ο θεός, στην αναζήτηση του οποίου μας προάγει η ερώτηση της Μαργαρίτας, δεν έχει καμια σχέση με τους θεούς φαντάσματα, που κατά καιρούς έπλασαν οι ποικίλες ιστορικές θρησκείες. Οι πολυώνυμοι, δηλαδή, όπως ο Δίας στους έλληνες και ο διάβολος στους ινδούς, εκείνοι οι Μωυσής, και Μωάμεθ, και Βούδας και Κομφούκιος, και Μαρδούκ και Κυβέλη και Μίθρας, και Βάαλ και Αστάρτη και Λούθηρος. Οι βραχμάνες, οι ραββίνοι, οι μουφτήδες, οι μουλάδες, ο πατριάρχης κι ο παπάς. Ο Πετράκης κι ο Παυλάρας, μ’ ένα λόγο. Εκείνοι οι γυρολόγοι με τη λατέρνα.

    Το άρωμα του ζητούμενου θεού, που αναδίνεται από το λουλούδι της Μαργαρίτας, απευθύνεται στο δίκαιο άνθρωπο. Στο φρόνιμο, δηλαδή, το λογικό και τον πάσχοντα.

    Εάν η υπαρκτική μας εφόπλιση, η λογική δηλαδή το βίωμα η φαντασία η διαίσθηση το συναίσθημα και τα πάθη μας, δεν υπερβαίνει τη χωρητικότητα των φυσικών μας ορίων· εαν γνωρίζει και καταφέρνει να μας συγκρατεί στα μέτρα της φυσικής μας κατασκευής· εάν δε διαχέεται στο χάος της υπερβολής, σ’ εκείνη την τύφλα που οι έλληνες τραγικοί την είπαν Υβρι, τότε δεν υπάρχει άλλος δρόμος, παρά να παραδεχτεί την απόκριση που έδωκε ο Φάουστ στη Μαργαρίτα:

    Ζήτα το άγνωστο. Χτύπα να σου ανοίξει να περάσεις ο τοίχος που δεν έχει πόρτα. Κάμε να μεταλλάξεις την απορία σου σε δημιουργία, και το ανθρώπινό σου σε λύτρωση.

    http://www.liantinis.gr/content.php?id=39

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. ΕΛΛΗΝ VS CHAOS
    Αφού διάβασα και εξέτασα αρκετά προσεκτικά τα σχόλια και τα link στα οποία με παρέπεμψες, έχω να σου πω:
    καταρχήν, για τα περί θεού, το άρθρο που διάβασα με βρίσκει σύμφωνο στο ότι, δεν ξέρω αν υπάρχει θεός, δεν ξέρω αν δεν υπάρχει θεός, εγώ προσωπικά δεν πιστεύω σε καμιά από τις θρησκείες που μου προβάλουν και γενικώς δεν ασχολούμαι. Εν δευτέρης, για τα περί Εβραίων πολλά ακούγονται και λέγονται. Είμαι της άποψης ότι ποτέ δεν πρέπει να καταδικάζουμε μια ολόκληρη φυλή επειδή κάποιοι εκπρόσωποί της ίσως είναι αυτοί που κινούν τα νήματα ή είναι υπαίτιοι για κάποια γεγονότα. Στη διάρκεια των χρόνων πολλές φυλές είναι υπαίτιες για πολλά δεινά.
    Κάποτε όταν μπήκαν οι Αλβανοί στην Ελλάδα, επί Μητσοτάκη, πολλοί κατηγορούσαν όλοι την φυλή των Αλβανών ότι είναι κολοράτσα. Εγώ από τότε έλεγα ότι δεν είναι έτσι. Σίγουρα μπήκαν και κλέφτες και απατεώνες, αλλά οι περισσότεροι ήταν αγράμματοι και εξαθλιωμένοι. Με τον καιρό έλεγα θα στρώσουν ή καλύτερα θα τους στρώσουμε. Για ότι πάθαμε από αυτούς φταίγαμε εμείς που δεν είχαμε οργάνωση και σχέδιο. Και όντως τώρα έχουν γίνει άνθρωποι.

    Η Ελλάδα , πρώτα, πρέπει να προστατεύσει τον εαυτό της από την κατρακύλα των ίδιων των Ελλήνων και μετά βλέπουμε για τους άλλους.

    Ίσως κάνω μια ανάρτηση με κάποιο από τα θέματα, αλλά δεν θα έχει να κάνει σε καμιά περίπτωση με κατηγορίες φυλών, αν και δεν έχω καμία σχέση με Εβραίους κτλ, διότι δεν το θεωρώ πρέπων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...