Δευτέρα, 29 Δεκεμβρίου 2008

Διαφημίσεις-Το όπλο του καταναλωτισμού!

Αυτές τις "άγιες" μέρες, αλλά και σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, οι εγκέφαλοί μας βομβαρδίζονται, διαρκώς και ακατάπαυστα, από πληθώρα διαφημίσεων. Στο δρόμο υπάρχουν παντού φωτεινές και μη επιγραφές, οι εφημερίδες και τα περιοδικά είναι στολισμένα με πολύχρωμες διαφημιστικές λεζάντες και τα πολυκαταστήματα μοιράζουν δεκάδες φυλλάδια με προσφορές προϊόντων. Όσο για την τηλεόραση και το ραδιόφωνο, έχουν την τιμητική τους αφού, το πρόγραμμά τους απαρτίζεται περισσότερο από διαφημιστικά σποτς παρά από έργα και τραγούδια. Επίσης τα τελευταία 4-5 χρόνια έχει μπει δυναμικά στο χώρο και η διαφήμιση στο ίντερνετ.
Σήμερα, λοιπόν, η διαφήμιση είναι ένα από τα μεγαλύτερα εργαλεία για την προώθηση και παρουσίαση ενός νέου ή διαχρονικού προϊόντος και εμπορεύματος, παροχής κάποιας υπηρεσίας ή ακόμα και την προβολής κάποιου ανθρώπου. Πολλές φορές γίνεται υπερτονισμός του προϊόντος με σκοπό την μέγιστη προώθησή του ώστε να επιβληθεί στις προτιμήσεις του κοινού. Γενικώς η διαφήμιση έχει εξελιχτεί σε μια πραγματική επιστήμη και αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της καταναλωτικής κοινωνίας. Μιας κοινωνίας καπιταλιστικής βασισμένη στα δυτικού τύπου πρότυπα. Καθημερινά ο σημερινός άνθρωπος, είτε βρίσκεται σπίτι του ή στη δουλειά, είτε στους δρόμους με το αυτοκίνητό του ή τα άλλα μέσα συγκοινωνίας, κατακλύζεται από ένα πλήθος διαφημίσεων που προσπαθούν να τον πείσουν για την αναγκαιότητα διαφόρων προϊόντων αλλά και αξιών. Κατά συνέπεια η διαφήμιση έχει φτάσει σε σημείο να ασκεί στον κόσμο μεγάλη επιρροή. Τόσο μεγάλη, που πολλές φορές καταναλώνει προϊόντα που δεν είναι καθόλου απαραίτητα. Στόχος της, λοιπόν, είναι να στρέψει την προσοχή του καταναλωτή και να του προκαλέσει το ενδιαφέρον. Να του δημιουργήσει την επιθυμία να αγοράσει ένα προϊόν που ίσως δεν το γνώριζε και τελικά να αποβεί στην αγορά του. Επίσης, κύριος στόχος της διαφήμισης είναι η επιλογή του προϊόντος να γίνει από το διαφημιζόμενο κατάστημα. Αυτοί οι στόχοι πετυχαίνονται μέσο της ψυχολογικής επίδρασης στον άνθρωπο, με έναν τρόπο μοναδικό και πλέον, άκρως επιστημονικό. Έτσι η επιτυχία του διαφημιστικού μηνύματος μπορεί να έρθει μέσα από διάφορους παράγοντες. Τέτοιοι είναι η επιλογή του μέσου προς διαφήμιση, η γνώση της ψυχολογίας και της παιδείας του κοινού, το κύρος ή η δημοτικότητα του παρουσιαστή, ο τρόπος και η ώρα της προβολής της και πολλά άλλα.
Στο βωμό, λοιπόν, του εμπορίου και του άκρατου καταναλωτισμού η διαφήμιση έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο. Οι διαφημιστές έχουν μετατραπεί σε επιστήμονες και σκαρφίζονται κάθε είδους τρόπο ώστε να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού. Μέσα σ' αυτήν την πληθώρα του ανταγωνισμού, το μεγαλύτερο ποσοστό των διαφημίσεων είναι κακοδουλεμένες και άτοπες. Οι περισσότερες δεν είναι σχεδόν ποτέ αντικειμενικές και ειλικρινείς, προβάλουν ψευδή και υπερβολικά ή τελείως ακαταλαβίστικα μηνύματα, κάποια από τα προϊόντα όχι μόνο δεν ωφελούν τους καταναλωτές αλλά τους προξενούν και βλάβη και κυρίως η διαφήμιση είναι ένα εργαλείο των μεγάλων εταιρειών και κεφαλαίων, λόγο του ότι αυτοί διαθέτουν την χρηματική άνεση για μεγάλη προβολή.
Η διαφήμιση το μόνο που κάνει είναι να ωθεί τους ανθρώπους να καταναλώνουν όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται ακόμα και πράγματα που δεν θα ήταν ποτέ χρήσιμα. Απώτερος σκοπός της είναι να μην τους επιτρέπει να αποταμιεύουν χρήματα αλλά να ξοδεύουν όλα όσα παράγουν και πολλές φορές και παραπάνω, με αποτέλεσμα τον δανεισμό και το χρέος. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για την δημιουργία αντισωμάτων κατά της διαφήμισης και την αποφυγή άσκοπης κατανάλωσης είναι η μόρφωση και η παιδεία του ατόμου. Διότι μόνο με την ανάπτυξη της σκέψεις και τον εμπλουτισμό των γνώσεων γίνεται πιο δύσκολο να παρασυρθεί κάποιος προς ανούσια κατανάλωση.

14 σχόλια:

  1. kai omos glike mou poses fores den exo dei poli morfomena atoma pou einai ethismena stin agora panakrivon eponimon proionton ...einai i moda i tasis kai i provatopoiisi tou kathenos mas einai giati panta theloume na dixnoume kaliteri tou kopadiou kai pos alios tha to epitixis ma me to na epdiknieis ola ta stolidia pou mporeis na agoraseis gia na ta kremaseis pano sou

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επιστήμη, δε λες τίποτα! η οποία στοχεύει σε μορφωμένους και μη και τα καταφέρνει μια χαρά.
    Αν κάτι κάνει τη διαφορά, είναι ίσως το γεγονός ότι, στους μορφωμένους ενισχύει την επιθυμία ικανοποίησης μιας υπάρχουσας ανάγκης, ενώ στους μη –αλί!- δημιουργεί ανάγκες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. φίλε newton είναι πολύ καίριας σημασίας το θέμα που θίγεις και θα αναγκαστώ να επεκταθώ λίγο γιατί σκόπευα και εγώ να το αναρτησω.
    Κάτι που στα τέλη του '6ο με αρχές του '70, όταν σπούδαζα οικονομικά, λεγόταν σαν πρώτη διαπίστωση και γραφόταν σε άρθρα εφημερίδων, τώρα πλέον είναι βεβαιωμένο επιστημονικά και περιέχεται στην ύλη των πανεπιστημιακών συγγραμάτων: ότι δηλαδή μέχρι το β' παγκόσμιο πόλεμο και κάποια χρόνια αμέσως μετά μέχρι τις αρχές του '50 η καπιταλιστική οικονομία βασιζόταν στην κλασική της αρχή ότι η παραγωγή έρχεται να καλύψει τις υφιστάμενες ανάγκες των ανθρώπων. Από εκεί και μετά όμως σιγά-σιγά στην αρχή και πιο έντονα αργότερα και στις μέρες μας, με εμπροσθοφυλακή τη διαφήμιση τα πράγματα αλλάζουν δραματικά: δημιουργούμε ψεύτικες ανάγκες στον κόσμο τις οποίες έρχεται να καλύψει η παραγωγή. γι' αυτό ισχυρίζονται πολλοί ότι άμα βαθύνει η κρίση που έρχεται οι άνθρωποι θα στραφούν στα πράγματι αναγκαία και θα επανακαθοριστούν πολλές προτεραιότητες και αξίες της ζωής μας. η διαφήμιση είναι η σύγχρονη μορφή γκαιμπελισμού! δια της επαναλήψεως και με τη μεγάλη δύναμη εικόνας και λόγου που διαθέτει κάνει πιστευτό το απίστευτο. έχει αποδειχτεί ότι δεν έχει ανάγκη τον ορθολογισμό, η επανάληψη από μόνη της φτάνει και περισσεύει. το γράφεις και συ κάπου για το πόσο ηλιθιες είναι μερικές από αυτές. θα φέρω ένα παράδειγμα από μια διαφήμιση ηλίθιας λογικής που όμως απέβη χρυσορυχείο για τη διαφημιζόμενη εταιρία. τα κλιματιστικά fujitsou: έδειχνε τον εσκιμώο που έμπαινε στο σπίτι με θέρμανση αυτής της μάρκας και χαμογελαστός μας έλεγε "fujitsou, εγώ ξέρει". τι ξέρει ρε μαλάκες που ο εσκιμώος νιώθει θαλπωρή στους +5 βαθμούς κελσίου; και όμως φίλε μου η διαφήμιση αυτή έκανε πάταγο! τίποτα δεν μπορεί να αντισταθεί στη δύναμη της επανάληψης και στη δύναμη της εικόνας.
    συγγνώμη που μακρυγόρησα.
    αλήθεια έλαβες ένα mail;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. οι διαφημίσεις είναι μια απίστευτη επιστήμη σε συνεχή εξέλιξη με συνεχείς αναθεωρήσεις παλιών μεθόδων και ανακαλύψεις νέων πιο ευρηματικών που ξεπερνούν κάθε φαντασία που σε κάνουν να αναρωτιέσαι αν πρόκειται για κάποια μορφή τέχνης που έχει τις περιόδους της όπως η ζωγραφική, κλπ

    Χειραγωγούν όλους μας ανεξαιρετως. Ακόμα και κάποιος απαθής στα μυνήματά τους δεν μπορεί να μην σιγοτραγουδάει άθελά του στη δουλειά του τον πιασάρικο ρυθμό του τραγουδιού της τάδε διαφήμισης με έξυπνους στίχους, να μην δείξει κάποιο αισθητικό ενδιαφέρον σε σποτάκια που παίζουν με την μοντέρνα τέχνη και έτσι γίνεται και αυτός φορέας του μυνήματος.

    Επίσης βρίσκουν τρόπους και ξεπερνούν νομικούς σκοπέλους, ειδικά όταν διαφημίζουν κάτι που υπόκειται σε περιοριστικούς νόμους, πχ τσιγάρο. Διαβάστε, όσοι γνωρίζετε αγγλικά για τα κόλπα της silk cut εδώ.

    Παρεπιπτόντως, οι διαφημίσεις της είναι σαν μια σειρά εικόνων μοντέρνας ή και μεταμοντέρνας τέχνη, που θα έφτιαχνες ολόκληρη συλλογή σαν γραμματόσημα.

    Αλλες διαφημίσεις άλλων προϊόντων είναι σε συνέχειες, άλλες είναι προκλητικές σε σημείο να απαγορεύονται κιόλας, και να περνάνε έτσι στο youtube όπου πλέον άλλο target group δέχεται πιο "ηχηρά" τα μυνηματά της και αναδρομικά κιόλας (παλιά σποτάκια τα ξαναβλέπουμε)

    άλλες διαφημίσεις του στυλ τι θέλει να πει ο διαφημιστής κοκ μας κάνουν να συζητάμε σαν να είναι έργο τέχνης και να γινόμαστε πάλι φορείς του μυνήματος, κοκ.

    Αλλες, πιο ύπουλες, είναι μέρος μιας ταινίας, ο ηθοποιός σε κάποια στιγμή αμηχανίας βγάζει τσιγάρο συγκεκριμένης μάρκας ή πίνει αναψυκτικό γνωστής μάρκας. Ο Μπραντ Πιτ καπνίζει ή πίνει αυτό, γιατί όχι κι εγώ; Δεν είναι πλέον απαραίτητο να γυριστεί ειδικό πανάκριβο σποτάκι με τον ηθοποιό να μας προτείνει να πιούμε ή να καπνίσουμε το τάδε, ξέρουμε ότι είναι διαφήμιση. Οταν όμως το βλέπουμε να αποτελεί μια σιωπηρή φυσική καθημερινή πράξη ενός σταρ πιο πειστικό δεν δείχνει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. wraio 8ema epoisthmonako k endiaferontes leptomereies...odwss opws leei kai o navarinos einai megalo 8ema.gnk oi diafhmiseis einai enas apo tous kurious li8ous pou sthrizoun thn kapitalistikh koinwnia.h diafhmish einai gennhsh tou kapitalistikou tropou zwhs kai xwris authn autos o tropos zwhs dn 8a yphrxe.
    eixa diavasei oti oi diafhmiseis einai pl perisotero upoules apo oti nmzoume...dn xreiazetai n dwsoume tromerh prosoxh h na thn koitaxoume pollh wra gia n mas ephreasei...oxi...otan h diafhmish uparxei sto xwro to mati 8a thn dei kai h eikona-munhma 8a meinei sto uposeinhdhto mas...sthn pragmatikothta dn vlepoume mia diafhmish kai pame n agorasoume alla otan pame n agorazouse mas vgainei oti exei apo8hkeutei sto uposeinhdhto mas.epipleon oi diafhmiseis kai oi diafhmistes alwste sthrizontai sthn an8rwpinh psuxologia.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. truth around us
    Θα μου επιτρέψεις να εκφράσω κάποιες απορίες για αυτά που λες, γιατί επιμένω ότι με την μόρφωση είναι πιο εύκολο να αποφύγεις τέτοιες ενέργειες.
    Καταρχήν, πως ξέρεις ότι αυτοί που βλέπεις είναι μορφωμένοι; εγώ μόνο αν μιλήσω με κάποιον μπορώ να καταλάβω το επίπεδό του.
    Και δεύτερον, η μόρφωση δεν είναι το πόσα βιβλία έχουμε διαβάσει ή πόσα πτυχία έχουμε, αλλά το πόσα από αυτά που έχουμε διαβάσει τα έχουμε κατανοήσει και μάλιστα σωστά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. JamanFou
    Όπως γράφω και στο κείμενο οι στόχοι της διαφήμισης είναι 5. Να στρέψει την προσοχή του καταναλωτή, να του προκαλέσει το ενδιαφέρον, να του δημιουργήσει την επιθυμία, να αγοράσει το προϊόν, η επιλογή του προϊόντος να γίνει από το διαφημιζόμενο κατάστημα. Όσο πιο μορφωμένος, άρα και σκεπτόμενος λογικά, είσαι τόσο σε πιο αρχικό στάδιο σταματάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. navarino-s
    Θα συμφωνήσω μαζί σου και ιδιαίτερα στα περι γκαιμπελισμού της διαφήμισης. Επίσης έχω να σου πω ότι ακόμα πιο πολύ με αηδιάζουν οι διαφημίσεις που λένε, για διάφορα προϊόντα όπως πχ το γιαούρτι, ότι πρέπει να το φας γιατί έχει συστατικά c54,h76,j89, που κανείς δεν καταλαβαίνει τι είναι και τι κάνουν αλλά σου λέει ααα, έχει όλα αυτά, άρα πρέπει να το φάω.

    Υ.Γ. Ναι το έλαβα το mail. Συγκηνήθηκα και χάρηκα παράλληλα με όλα αυτά. Αυτό που έχω να σου πω είναι σ' ευχαριστώ και μπράβο σου, γιατί μόνο με ανθρώπους σαν κι εσένα μπορούμε να κάνουμε ένα βήμα μπροστά. Από την πρώτη στιγμή που έβλεπα τα σχόλιά σου, έχω αρκετούς μάρτυρες εδώ, έλεγα ότι αυτός ο άνθρωπος είναι μορφωμένος και μου το απέδειξες περίτρανα. Όταν μιλάω για μόρφωση αυτό το πράγμα εννοώ και όχι τα πτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Tyler Durden
    Με το σχόλιό σου (και καλά κάνεις και τα γράφεις) συμπληρώνεις αυτά που δεν ήθελα να γράψω για να μην βγει μακροσκελές το κείμενο, συμφωνώ απόλυτα με όλα, η διαφήμιση τείνει να γίνει τέχνη και μάλιστα προέκταση της 7ης τέχνης με όλα τα συνεπακόλουθα που γράφεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. the monkeys
    Πράγματι η διαφήμιση στόχο έχει την ψυχολογική σύνθεση του κάθε ατόμου αλλά και της κοινωνίας. Αυτό που λες για το υποσυνείδητο είναι ένας από τους βασικούς τρόπους μετάδοσης μηνυμάτων. Υπάρχουν διαφημίσεις που στέλνουν μηνύματα για επιτόπου αγορές. Για να γίνω πιο σαφής: στην αγορά υπάρχουν πολλά σιρόπια για τον βήχα, κάποια εταιρεία θέλει να πουλήσει το δικό της γιατί έχει μειωμένους τζίρους, κάνει διαφήμιση 2-3 μέρες στην τβ και για αυτές και μόνο τις μέρες όλοι όσοι θέλουν να πάρουν σιρόπι ξαφνικά ζητάνε το συγκεκριμένο χωρίς να μετράει η γνώμη του φαρμ/ποιου ότι και το άλλο που έχει είναι το ίδιο ακριβώς. Αφού γίνουν οι απαραίτητες πωλήσεις, σταματάει η διαφήμιση και το φάρμακο επανέρχεται στους παλιούς τζίρους του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. simfono apolita me ola auta pou les...posa agorazoume pou mas einai padelos axrista...

    Xronia polla!!!kali xronia me igeia kai agapi kai polla polla agapimena prosopa na se sidrofeuoun!!!filia!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. καλή χρονιά!χρόνια πολλά!
    έχεις απόλυτο δίκιο..οι άνθρωποι σήμερα για να νιώθουν όμορφα έχουν την ανάγκη να καταναλώνουν συνεχώς..μας το έχει επιβάλλει η εποχή..η μόρφωση σίγουρα βοηθάει στη συνειδητοποίηση της κατάστασης αλλά χρειάζεται και αλλαγή νοοτροπίας κι αυτή αν δε γίνει μαζικά δε θα φέρει αποτέλεσμα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλή χρονιά και από εδώ! Η μόνη ελπίδα να γλιτώσουμε από τις διαφημίσεις είναι να... κλείσουμε την τηλεόραση!

    «Μεγάλη εφεύρεση η τηλεόραση, αλλά ακόμα μεγαλύτερη το κουμπί που την κλείνει!!» By Χάρρυ Κλυν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ευχαριστώ σε όλους για τις ευχές και τα σχόλια τα οποία διευρύνουν τους στοχασμούς και τις σκέψεις μας. Θέλω να πιστεύω ότι σκεπτόμενοι το παρελθόν όλοι θα γίνουμε λίγο σοφότεροι για αυτά που έρχονται.

    Υ.Γ.Ανορθόδοξε, ο Κλυν έχει πει απίστευτες και διαχρονικές ατάκες. Έχω μελετήσει όλοι του τη δουλειά και νομίζω ότι είναι από τους λίγους Έλληνες που βλέπουν μπροστά. Εντάξει τώρα γέρασε και φθάρθηκε αλλά δεν παύει να έχει μείνει στην ιστορία της ελληνικής σάτυρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...