Τετάρτη, 14 Ιανουαρίου 2009

Η Αξία της Μόρφωσης!

Εκφράζουμε πολλές φορές την άποψη ότι η μόρφωση έχει μεγάλη αξία και συμβολή στην ολοκλήρωση και τελειοποίηση ενός ατόμου και της προσωπικότητάς του. Μορφωμένος θεωρείται εκείνος που έχει καταλάβει πλήρως το νόημα των όσων έχει μελετήσει και παράλληλα έχει αποκτήσει πνευματική καλλιέργεια. Την καλλιέργεια αυτή που καλύπτει και τους τρεις τομείς του εσωτερικού μας κόσμου, το βουλητικό, το συναισθηματικό και το γνωστικό. Οι τρεις αυτοί τομείς είναι υπεύθυνοι για την ανάπτυξη του ατόμου, την δημιουργία της προσωπικότητας και την ένταξή του στην κοινωνία. Παράλληλα γίνεται σαφές ότι η ξερή και στείρα γνώση, από μόνη της, δεν επαρκεί για την ολοκλήρωση και τελειοποίηση του ατόμου.
Η μόρφωση, λοιπόν, πρέπει να είναι ο ανώτερος σκοπός κάθε λογικού, απέναντι στην κοινωνία, τον εαυτό του και τη ζωή, ανθρώπου. Πρέπει να γίνει ο στόχος του κάθε ατόμου ώστε να γίνει ολοκληρωμένος και χρήσιμος κοινωνικά. Με τις τυποποιημένες και αποθηκευμένες στο μυαλό γνώσεις, που μπορεί να πάρει κάποιος από τα βιβλία που έχει διαβάσει, δεν κερδίζει τίποτα παραπάνω από μια συγκέντρωση πληροφοριών. Μπορεί, έτσι, κάποιος να είναι γνώστης της διδασκαλίας και των έργων του μεγάλου φιλόσοφου Σωκράτη, αλλά να μην νιώθει κανένα θαυμασμό για το μεγαλείο της θυσίας του. Μπορεί κάποιος να ξέρει όλους τους πίνακες του Πικάσο απ' έξω, αλλά να βλέπει μέσα σ' αυτούς απλώς χρώματα και σχέδια.
Μόρφωση είναι η δημιουργική κατάσταση του πνεύματος, η προσπάθεια του καθενός να αφομοιώσει και να κατανοήσει όλες αυτές τις γνώσεις και να τις μετουσιώσει σε αξίες. Είναι, λοιπόν, ολοφάνερο ότι μορφωμένος δεν είναι υποχρεωτικά εκείνος που έχει πληθώρα γνώσεων και σπουδών, αλλά εκείνος που έχει μάθει να σκέφτεται, να αναζητά και να αμφιβάλει. Μορφωμένος είναι ο στοχαστής και ο συνετός, ο αληθής και ειλικρινής, ο ενάρετος και ηθικός. Οι γνώσεις είναι αυτές που λειτουργούν σαν μοχλός στην ανάπτυξη όλων των παραπάνω αρετών.
Η προσφορά, όμως, της μόρφωσης είναι τεράστια ακόμα και στην τελειοποίηση του ατόμου στον επαγγελματικό τομέα. Είναι πολύ πιο εύκολο να ανταποκριθεί κάποιος στον οικονομικό και εργασιακό χώρο. Έχει μεγαλύτερο φάσμα επαγγελμάτων με τα οποία μπορεί να ασχοληθεί και κατά συνέπεια περισσότερες δυνατότητες να αποκατασταθεί επαγγελματικά και να προοδεύσει. Επίσης ένας μορφωμένος άνθρωπος είναι πιο εύκολο να βρει λύσεις για καθημερινά μικροπροβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει. Έτσι για παράδειγμα μπορεί κάποιος να είναι καθηγητής φυσικής αλλά να μην μπορεί να αλλάξει μια λάμπα. Γι' αυτό, η μόρφωση δεν είναι προνόμιο μόνο των πνευματικά εργαζόμενων ή των σπουδαγμένων ανθρώπων, αλλά του κάθε ανθρώπου. Είναι απαραίτητη και για τον χτίστη και τον αρτοποιό και τον μαραγκό. Είναι απαραίτητη για όλους τους ανθρώπους που σέβονται τον εαυτό τους και δεν θέλουν να γίνονται έρμαια στα χέρια κανενός.
Οι παράγοντες που συντελούν στην καλλιέργεια του ατόμου είναι το σχολείο και γενικότερα η ελευθερία στις γνώσεις, η οικογένεια και η κοινωνία στην οποία ζούμε. Αυτά σε συνδυασμό με την ευφυΐα και τον χαρακτήρα του ανθρώπου είναι οι βάσεις για να αποκτήσει κάποιος μόρφωση. Είναι χρέος, λοιπόν, της πολιτείας να δώσει στους πολίτες της τα απαραίτητα εφόδια, μέσω της παιδείας, ώστε να πάρουν όλες εκείνες τις γνώσεις που θα γίνουν οι βάσεις για την μετέπειτα διάπλαση του χαρακτήρα και την μόρφωση του ατόμου. Μόνο έτσι θα αναπτυχθούν οικογένειες και κατά προέκταση κοινωνίες πνευματώδεις, που θα μπορούν να μεταφέρουν αυτή την πνευματική καλλιέργεια στις επόμενες γενιές. Αν φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο, αν θέλουμε να καλύψουμε τα κενά της χαμένης πολιτιστικής μας αξίας, αν θέλουμε να εξωραΐσουμε την ψυχή και το πνεύμα μας τότε ο μόνος δρόμος είναι η μόρφωση.

19 σχόλια:

  1. Ο ορισμός της μόρφωσης είναι θέμα συμπεριφοράς, είναι θέμα πνευματικής αναζήτησης, είναι θέμα προσωπικό. Και ασφαλώς δεν έχει να κάνει με συσσώρευση γνώσεων.

    Εκπαίδευση [σχολείο]: το πρώτο στάδιο που οδηγεί στην περιπέτεια της μόρφωσης. Δυστυχώς, όμως, μικρή έως μηδαμινή σχέση έχει μ’ αυτήν σήμερα. Ευτυχής όποιος πέτυχε φωτισμένους δασκάλους να του προτείνουν μεθόδους αναζήτησης και κριτικής σκέψης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. φίλε newton πολύ καλό το θέμα σου! αλλά και πολύ ανοιχτό. Σηκώνει μεγάλη συζήτηση. Εγώ θα βάλω σαν υπόθεση εργασίας ότι ο ναζισμός άνθισε στους κατά τεκμήριο πιο καλλιεργημένους ανθρώπους της τότε ευρώπης: τους γερμανούς και τους αυστριακούς.
    Γιατί υπάρχει βλέπεις και το άλλο, αυτό που σκύβει και φωνάζει στο μικρόφωνο όταν μερακλώνεται εκείνος ο περίεργος κλαρινίστας ο γιώργος μάγκας: "αγαπάω τους ανθρώπους!!!!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα Newton. Πολύ μεγάλη ειναι η αξια της παιδειας, αμα σμιλευει οχι μονο το πνευμα αλλα και την ψυχη και όταν την μαλακωνει.
    Καμμια φορα τυχαινει να συναντω ανθρωπους εντελως αμορφωτους, αλλά με τοση ευγενεια, τοση λεπτοτητα, τοση γλυμητητα και προσφορά, που σε σκλαβωνουν. Πως μαθαινονται ολα αυτα, που λεει και ο navarino-s; Ελα ντε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. poli orea anartisi ...den exo polla na sxoliaso me kaliptoun ola osa exei grapsei ...aplos mia eyxi makari oli na thisaurisoun apo tin aksia tis morfosis...
    ta filia mou

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. wraio post episthmonako!!!me kalupses ki mena se osa eipes giathn morfwsh..pl shmantikh k mono kala mporeis n pareis apo authn.nmzw oti 8a prepe n mhn uphrxe amorfwtos kosmos...an kai dn 8a uphrxe diafora stn koinwnia gt vevaia allo morfwsh kai allo paideia.ennow oti to oti eisai moefwmenos dn shmainei oti eisai swstos an8rwpos,dikaios,h8ikos,kalh proswpikothta klp.sauto diaferei me thn paideia thn genikh.allwste giauto vlepoyume amorfwtous an8rwpous me tetoi xarakthra.
    o sunduasmos twn duo 8a tan apla kati para pl kalo
    nmzw oti

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. JamanFou
    Αν και όντως το πρώτο στάδιο, όπως λες και εσύ, είναι το σχολείο, ευτυχώς που, για όποιον έχει όρεξη οι δρόμοι της μάθησης και της μόρφωσης είναι πάντα ανοιχτοί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. navarino-s
    Πραγματικά το θέμα είναι πολύ ανοιχτό, αφού δεν ήξερα πως να το μαζέψω!
    Ο ναζισμός πάντως, αν δεν κάνω λάθος, άνθισε μετά τον 1ο Π.Π. όταν αυτές οι χώρες είχαν εξαθλιωθεί. Δεν υπήρχε δουλειά αλλά φτώχεια, οι συνθήκες διαβίωσης ήταν δυσμενείς και ο κόσμος το τελευταίο που σκεφτόταν ήταν η μάθηση και η παιδεία. Εκεί πάνω πάτησε η ιδεολογία του ναζισμού και παρέσυρε το λαό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. cynical
    Όπως γράφω στο κείμενο, οι τομείς για την ανάπτυξη του ανθρώπου είναι τρεις και ο ένας εξ αυτών ο συναισθηματικός. Μπορεί κάποιος να έχει αυτόν τον τομέα ανεπτυγμένο αλλά δεν αρκεί για την ολοκλήρωση της μόρφωσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. truth around us
    Εγώ ο κακομοίρης που δεν έχω μία, ή αμόρφωτος είμαι ή όλοι οι μορφωμένοι είναι καταδικασμένοι στη φτώχεια! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. the monkeys
    Βασικά το να είσαι μορφωμένος νομίζω ότι σημαίνει να είσαι και όλα αυτά που λες (swstos an8rwpos,dikaios,h8ikos,kalh proswpikothta klp.).

    Θέλω να πω ότι μόνο όταν έχεις αναπτύξει όλα τα παραπάνω, όταν έχεις πάρει τις ανάλογες γνώσεις και έχεις αξιοποιήσει τις σωματικές ιδιότητες ολοκληρώνεσαι και αποκτάς μόρφωση.

    Από μόνο του κανένα από τα παραπάνω δεν είναι ικανό να κάνει κάποιον μορφωμένο. Καταλήγω, δηλαδή, στο ότι η παιδεία είναι ένα στοιχείο της μόρφωσης, που σημαίνει ότι όταν είσαι μορφωμένος έχεις και παιδεία, αλλά και όταν δεν έχεις παιδεία δεν μπορεί να είσαι μορφωμένος.

    Ελπίζω να μην σε μπέρδεψα! φιλιά!:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εγώ θα ξεχωρίσω την μόρφωση από την καλλιέργεια.
    Αν είσαι καλλιεργημένος, πιθανότατα είσαι μορφωμένος.
    Αν είσαι μορφωμένος δεν σημαίνει ότι αναγκαστικά πρέπει να είσαι και καλλιεργημένος!
    Είμαι σίγουρος ότι δεν σας μπέρδεψα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Άθεος
    Μάλλον θα διαφωνήσω μαζί σου (αυτό δεν είναι αναγκαστικά κακό, ίσως περισσότερο καλό κάνει στη συζήτηση). Όπως γράφω και στο κείμενο, στην έννοια της μόρφωσης συμπεριλαμβάνεται και η καλλιέργια του πνεύματος και του χαρακτήρα. Δηλαδή όταν λέμε κάποιον μορφωμένο εννοούμε ότι είναι και καλλιεργημένος. Αν είσαι απλώς καλλιεργημένος αλλά έχεις πάρει ελάχιστες γνώσεις, τότε δεν μπορείς να είσαι μορφωμένος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Φίλε Νεύτωνα
    Αρχικά θα συμφωνήσω με το φίλο Άθεο, για το οτι η καλλιέργεια του πνεύματος είναι πιο σπουδαία από τη στείρα γνώση. Πάντως και οι γνώσεις χρειάζονται...

    Εμπνεόμενος από τη φωτογραφία της ανάρτησης, να σημειώσω οτι κάτι που σίγουρα λείπει από τη Ελλάδα είναι οι βιβλιοθήκες. Αν δεις την κρατική βιβλιοθήκη του Παρισιού (4 ουρανοξύστες) θα πάθεις πλάκα! Εκεί βέβαια ο κόσμος διαβάζει. Εδώ προτιμάμε την Espresso μας, άντε και κανένα Πρώτο Θέμα (για τα DVD)...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανορθόδοξε καλημέρα, μάλλον δεν κατάλαβες καλά, ο Άθεος δεν γράφει πουθενά για γνώση αλλά για μόρφωση που σημαίνει γνώση+καλλιέργια πνεύματος. Σε σχέση με τη στείρα γνώση και εγώ πιστεύω ότι η καλλιέργια είναι σημαντικότερη.

    Για τις βιβλιοθήκες δεν έχω ιδίαν άποψη για την κατάσταση στο εξωτερικό αλλά μπορώ να φανταστώ. Άμα λες ότι στο Παρίση είναι 4 ουρανοξύστες! Εδώ στο Αριστοτέλειο είναι μια πορδή. Αλλά και γενικώς αυτό που λέγαμε ότι δεν διαβάζονται βιβλία, ειδικά στη θεσ/νίκη, είναι ολοφάνερο, ακόμα και οι δημοτικές βιβλιοθήκες είναι για γέλια και για κλάματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. wraia me mperdepsate teleiws.xaxa.
    eimai kai monkey kai akoma dn exw ftasei sthn skepsh auto to an8rwpoeides to homo sapiens.axaxa.
    alla entaxei to epsaxa kai h morfwsh san lexh exei duo ennoies 1.pneumatikh kai psuxikh kalliergeia kai 2.katoxh gnwsewn....aara eimaste oloi swstoi???kala twra mperdeuthka xeirotera.
    apla egw otan elega vlepoume an8rwpous pou tous xrakthrizoume morfwmenous alla apo xarakthra klp asta npane.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. a kai xexasa!sumfwmw me tn anor8odoxo gia tis vivlio8hkes.dn exw paei se kamia tou exwterikou alla apo kati tainies,kati afhghseis allwn kai kati fotos pou exw dei exw pa8ei ena sok gt apla einai apisteutes.kai gnk se sugkrish me tis dikes mas vivlio8hkes oles oi alles einai apisteutes.gt emeis edw ena dwmatio me 3vivlia to onomazoume vivlio8hkh.kai anor8odoxe sumfwnw gia to espresso alla dn tous kathgora etsi mas ma8ane...mas ema8an n agapoame ta vivlia n phgainouem stis vivlio8hkes??oxi.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. the monkeys
    Τελικά είσαι το πιο μορφωμένο monkey του κόσμου!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. den xereis ti voithia mou edwses!!!apla me eswses!!to arthro einai para polu kalo...!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος 11:02
    Χαίρομαι που σου άρεσε και βοήθησα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...