Κυριακή, 18 Ιανουαρίου 2009

N. Kelly! Εσείς οι Έλληνες!

Από τον Αμερικάνο δικαστή N. Kelly...
"Μπροστά στο δικαστήριο της αδέκαστης ιστορίας αποκαλύφτηκε ο Έλληνας εξαρχής κατώτερος των περιστάσεων, αν και κατείχε τα πρωτεία από άποψη διανοητική.
Ο Έλληνας είναι: Ευφυέστατος αλλά και αλαζόνας. Δραστήριος αλλά και αμέθοδος. Φιλότιμος αλλά και γεμάτος προλήψεις. Ανυπόμονος αλλά και πολεμιστής. Έχτισε τον Παρθενώνα και τον άφησε αργότερα να μεταβληθεί σε ερείπια. Ανέδειξε τον Σωκράτη, για τον καταδικάσει να πιει το κώνειο. Θαύμασε τον Θεμιστοκλή και τον εξόρισε. Ανακήρυξε δίκαιο τον Αριστείδη, αλλά τον εξοστράκισε. Δημιούργησε το Βυζάντιο και το άφησε να πέσει στους Τούρκους. Κάλεσε τον Καποδίστρια και τον δολοφόνησε. Δημιούργησε το 1909 και το λησμόνησε. Τριπλασίασε την Ελλάδα και την εξέθεσε στον κίνδυνο να την χάσει. Κόβεται την μια στιγμή για την αλήθεια και την άλλη στιγμή μισεί αυτόν που αρνείται να υπηρετεί το ψέμα. Παράδοξο πλάσμα, ατίθασο, ημίκακο, αβέβαιων διαθέσεων, σοφόμωρο και εγωπαθές." Αν θέλετε, θαυμάστε τον. Αν προτιμάτε, λυπηθείτε τον. Αν μπορείτε ταξινομήστε τον...
Ο δικαστής N. Kelly πήρε το πρώτο βραβείο σε ένα διαγωνισμό με θέμα χαρακτηρίστε έναν λαό (ή κάτι τέτοιο) και από όσο φαίνεται, ο εν λόγο δικαστής, ήξερε πολύ καλά την Ελλάδα και τους Έλληνες. Άραγε απεικονίζουν τον χαρακτήρα του Έλληνα τα όσα έγραψε; και τελικά, πρέπει να αυτοθαυμαζόμαστε ή να λυπόμαστε για ό,τι είμαστε;

19 σχόλια:

  1. Μας έχουν ψιλιαστεί από την προ Χριστού εποχή... :)))
    Διάβασε εδώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ti na sou po re neutona mala...e ek istorikon katastaseon trome ta sothika mas kai to fxaristiomaste mazoxes tou kerata dld me tin kali enia panta giati exoume kai filotimo kai einai spania leksi sta diethni leksilogia...
    ta filia mou ellinika

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. vsk nomizw oti h lexh pou mas xarakthrizei san laos einai dixasmenes proswpikothtes!!kai gnk o an8rwpos pisteuw mas xaraklthrise teleia...fadazomai 8a xe empeiries pou 8a tou meinan apo mas.
    sthn prohgoumenh anrthsh eida episthmonako mu oti se stenaxwrhsan...:( pes pes pes poios htan n tou steilw io!!na trexei meta gia format...h 8a tou kanw xalia sxolia sto blog!xax.vsk emeis ta monkakia ennoeitai oti dn to leme sovara to episthmonas kai to 8etikos...kai oute pisteuoume oti eisai sthn pragmatikothta.kai mhn allaxeis to onoma...gt meta pws 8a se lew episthmonako...;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βρε JamanFou, αυτό το link στο είχα δείξει εγώ πριν κάτι μέρες αλλά μάλλον το ξέχασες. Δεν πειράζει, είναι και αυτό το αλσχάιμερ που λέγαμε :))))!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. truth around us, βασικά η λέξη φιλότιμο νομίζω ότι δεν είναι απλά σπάνια αλλά υπάρχει μόνο στο ελληνικό λεξικό. Έχουμε και κάτι θετικό! Τα φιλότιμα φιλιά μου να έχεις:)!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να σου πω monkey σκέφτηκα να το κάνω κατευθείαν επιστήμονας το όνομα οπότε πάλι θα με αποκαλείς έτσι! Καλά άμα σου δείξω ένα mail που είχα πάρει από ένα παλικάρι θα γελάς μια βδομάδα, μιλάμε ότι τον κόσμο τον δέρνει πολύ βλακεία, όπως λες διχασμένες προσωπικότητες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα ήθελα επί τη ευκαιρία να ευχαριστήσω τον φίλο μου τον ανορθόδοξο, που όντας άθεος και αυτός αλλά και εγώ, με πήρε τηλέφωνο εχτές για χρόνια πολλά. Είναι λίγο ειρωνικό αλλά δεν έχει να κάνει με πίστη παρά με κοινωνικότητα και φιλία, έστω και αν είναι η αρχή της. Σ'ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. συνήθως τέτοιες απλουστευτικές συλλογικές κρίσεις λαών, είτε αποσκοπούν σε πολιτικές σκοπιμότητες της εποχής που γράφτηκαν (πχ ρωμαϊκή), είτε αντανακλούν προσωπικές απόψεις και κρίσεις κάποιου που όμως τυχαίνει να είναι επώνυμος και συνεπώς να παίρνουν από αυτό κάποια βαρύτητα.

    Το ότι νοιώθουμε να μας αγγίζουν ή να λένε κάποιες αλήθειες, αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν τέτοιες, αλλά ότι έχουμε γαλουχηθεί σε τέτοιου τύπου κριτικές (να κάνουμε ή να μας κάνουν).

    Την εποχή προ του 21 που επισκέπτονταν την Ελλάδα ξένοι και διάσημοι περιηγητές, ή και φιλλέληνες αγωνιστές το 21, έγραφαν απομνημονεύματα και κάναν ανάλογης υφής κρίσεις που οι στρατευμένοι στην διαμόρφωση εθνικής συνείδησης ιστοριογράφοι μας τις υιοθετούσαν άκριτα ως αληθινές.

    Ακριβώς σε ίδιας δομής με αυτήν της ανάρτησης, οι περιηγητές και φιλέλληνες ανακάτευαν άσχετες εποχές μεταξύ τους σε μια ρομαντική ιδεοληψία διαχρονικής συνέχειας της αρχαίας Ελλάδας, η οποία αναπαράχθηκε αυτούσια από τους δικούς μας ιστορικούς.

    Συνεπώς, από τη στιγμή που μας μαθαίνουν ως ιστορική αλήθεια χαρακτηρισμούς που γίναν από συγκεκριμένα άτομα με συγκεκριμένες εμμονές, δεν είναι περίεργο που τις έχουμε υιοθετήσει και εμείς ως αλήθειες και συνεχώς αναπαράγονται τέτοιοι μύθοι και μάλιστα θεωρούνται και αυτονόητοι.

    Για περισσότερες λεπτομέρειες συστήνω το πολύτομο έργο του Κυριάκου Σιμόπουλου Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα. Επίσης το βιβλίο Οριενταλισμός του Εντουαρντ Σάιντ.

    Αν και σίγουρα έχουν αναπτυχθεί αυτές οι πτυχές από επιστημονική σκοπιά πολύ πιο συγκεκριμένα από έλληνες και ξένους επιστήμονες, δεν εχω κάτι πρόχειρο αυτή τη στιγμή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Tyler Durden
    Ξεπερνώντας τις πολιτικές σκοπιμότητες ή την βαρύτητα που δίνεται λόγο της προσωπικότητας του ατόμου που έγραψε το κείμενο, που πιθανότατα όντως να υπάρχουν και μένοντας απλά σε αυτά που λέει, δεν βλέπω γιατί δεν μπορεί να αγγίζουν τον πραγματικό χαρακτήρα του Έλληνα τα όσα λέγονται, επειδή απλά μας ενοχλούν;

    Από την άλλη πάλι είμαι κάθετα αντίθετος στο ότι στην Ελλάδα μαθαίνουμε την ιστορία μας και την αλήθεια όπως ακριβώς έγινε. Αντίθετα, θα έλεγα, το σχολείο καλλιεργεί μια τακτική τόνωσης του ηθικού και μεγαλοφάνειας του Έλληνα ως άτομο και προσωπικότητα. Αν διαβάσεις τα άπαντα του Μακρυγιάννη θα καταλάβεις τι εννοώ.
    Κατά μεγάλο ποσοστό εμείς οι Έλληνες έχουμε μια υπεροπτική άποψη της φυλής μας και υποβιβασμού των άλλων. Αντί να μαθαίνουμε από τα λάθη μας τα ξεχνάμε και τα αναπαράγουμε. Γι' αυτό η Ελλάδα από εκεί που θα μπορούσε να βρίσκεται πιο μπροστά από όλες τις χώρες, είναι απλά μέτρια.

    Σκοπός μου δεν είναι να υποβιβάσω τους Έλληνες, άλλωστε είμαι κι εγώ Έλληνας και το κείμενο έχει και τα θετικά του χαρακτήρα μας, αλλά να καταδείξω τόσο τα θετικά όσο και αρνητικά του ώστε μέσα από την αναζήτηση της ιστορίας και των πράξεών μας να μπορέσουμε να βελτιωθούμε και να κάνουμε την κοινωνία μας ποιο λειτουργική. Εκτός κι αν νομίζεις ότι στο σημερινό χαρακτήρα μας δεν παίρνει καμιά βελτίωση.

    Για τα βιβλία που αναφέρεις θα κοιτάξω να τα διαβάσω, αν έχεις κάποιο link να τα κατεβάσω θα ήταν πολύτιμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ακριβώς η υπερ-ιστορική και διαχρονική αναφορά σε προτερήματα και ελαττώματα ενός λαού είναι η εύκολη λύση για όποιον δεν θέλει να εμβαθύνει σε πραγματικούς συσχετισμούς δυνάμεων στην ιστορία.

    Το κείμενο που έβαλες είναι από τα πλέον χαρακτηριστικά τέτοιας υπεραπλουστετυτικής προσέγγισης. Αν διαβάσεις απομνημονεύματα των περιηγητών που αναφέρω θα δεις πόσο πολύ μοιάζει με αυτά.

    Οι συγκρίσεις και οι αντιθέσεις που αναφέρει ο Κέλλυ δεν έχουν την παραμικρή ιστορική αξία για καμία ιστορική επιστημονική έρευνα για την εποχή που αναφέρονται, παρά μόνο για την εποχή (context) που διατυπώνονται και για τους φορείς τέτοιων απόψεων (το ποιον, τη θέση τους, την συγκυρία που διατυπώθηκαν).

    Οσο για την παρουσίαση των Ελλήνων ως μεγαλειώδους φυλής στην ιστορία, δεν είναι ακριβώς έτσι, αυτή είναι μόνο η μια πλευρά. Οι αναφορές και οι ερμηνείες των εκάστοτε "εμφύλιων" συγκρούσεων ή ωμοτήτων αποδίδονται στα περιβόητα "ελλατώματα της φυλής" μας και όχι στους εκάστοτε ιστορικούς συσχετισμούς δυνάμεων των μορφών κυριαρχίας και στις συγκρούσεις τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Νομίζω ότι δεν έχω λόγο να διαφωνήσω ότι το κείμενο είναι χαρακτηριστικό υπεραπλουστευτικής προσέγγισης.

    Παρόλα αυτά, αξία ιστορικής μελέτης υπάρχει και μάλιστα μεγάλη. Για παράδειγμα η μελέτη των λόγων της κατάληξης του Παρθενώνα αλλά και όλων των αρχαίων μνημείων και αρχαιολογικών χώρων σήμερα, έχει μεγάλη αξία ώστε να κατανοήσουμε και να προσεγγίσουμε αυτούς τους λόγους που συντέλεσαν ώστε να φτάσουν τα πράγματα σε αυτή την κατάσταση.

    Ύστερα, ο kelly λέει ότι ο Έλληνας δημιούργησε το Βυζάντιο. Δεν νομίζω ότι το Βυζάντιο δημιουργήθηκε από τους Έλληνες. Άρα και ο ίδιος πέφτει σε λάθη. Λάθη τα οποία δίνουν έναυσμα για ιστορικές αναζητήσεις.

    Οι αναφορές στους εμφυλίους και τις πολιτικές αναταραχές ανά τους αιώνες είναι ένα κεφάλαιο της ελληνικής ιστορίας το οποίο περνάει εντελώς απαρατήρητο από τα ελληνικά σχολεία και αφήνει τεράστια κενά ιστορικής γνώσης στους μαθητές. Πόσοι νομίζεις ότι γνωρίζουν τι έγινε το 1909. Εγώ τώρα έμαθα από την αναζήτησή μου για το κείμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο παρθενώνας ουσιαστικά καταστράφηκε από βομβαρδισμό από τον Μοροζίνη, επειδή ήταν αποθήκη πυρομαχικών, μετά από τον Ελγιν και τις μάχες του 21 που γίναν και ήταν πολυτέλεια να σέβονται τα μνημεία οι αντιμαχόμενες πλευρές. Ως τότε ήταν σχεδόν ανέπαφος και χρησιμοποιούνταν από τους εκάστοτε χρήστες κατά το δοκούν χωρίς καταστροφές.

    Ακόμα και τυπικά δεν φταίνε καν οι Ελληνες.

    Τι εννοεί ο Κέλλυ άραγε; Πιθανότερα είναι εμμονές και φαντασιώσεις του για τον "ξεπεσμό" από ναό της Αθηνάς σε κάτι άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Χα!χα!χα! έτσι ακριβώς...
    Καλό είναι να ανακυκλώνεται και η πληροφορία. Εμπεδώνεται καλύτερα :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Νομίζω κι εγώ πως πρέπει να κάνουμε μια διάκριση ανάμεσα στον Έλληνα και τον Νεοέλληνα.
    Ο συγκεκριμένος αναφέρεται στον νεοέλληνα ο οποίος λόγω της αμορφωσιάς και της ανατολίτικης χαλαρότητας που τον διακρίνει. Δεν πιστεύω πως είναι όλοι έτσι και μάλλον δεν θα το ριψοκινδυνέψω να αναφέρω σε τί ποσοστό είναι αυτή τη στιγμή. Πάντως αυτό που θέλω να πιστεύω είναι πως όσο περνούν τα χρόνια το συγκεκριμένο είδος του νεοέλληνα θα εξαφανιστεί.
    Γι'αυτό πρέπει να βάλουμε όλοι ένα χεράκι με όποιον τρόπο μπορούμε να ξυπνήσουμε συνειδήσεις σε λήθαργο.
    Και όπως είχα πει σε κάποια ανάρτησή μου μπορεί να ήταν η μάζα που καταδίκασε πολλούς αρχαίους φιλοσόφους άδικα, όμως ήταν η ίδια μάζα που τους ανέδειξε εξ αρχής-άλλωστε και οι φιλόσοφοι από την μάζα προήλθαν δεν κατέβηκαν από τον ουρανό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. "Πίσω από τις λέξεις, κρύβετ' ο Αλέξης" στο παλιό τραγούδι "Πίσω από το newton κρύβεται ο Θανάσης" στην μλογκόσφαιρα: Χρόνια σου πολλά με υγεία και δημιουργικότητα και αρκετό νεύρο όπως έχει αποδειχτεί ότι διαθέτεις. ειλικρινά σε ξέχασα και είμαι αδικαιολόγητος.

    Όσο για την ανάρτηση είναι γεγονός ότι πάντα μας γοητεύουν οι γνώμες των ξένων για την αφεντιά μας. Το έργο του Σιμόπουλου που σου γράφει ο Tyler είναι πολύ σημαντικό, έργο ζωής για τον συγγραφέα, μάζευε το υλικό του 20 χρόνια από όλες τις βιβλιοθήκες της Ευρώπης. Το έχω προσφέυγω πολλές φορές σε αυτό και νομίζω ότι δεν πρέπει να λείπει από καμιά σοβαρή βιβλιοθήκη.

    Με την ευκαιρία θέλω να σου αναφέρω ότι σε παρόμοιο ύφος ήταν γραμμένη και η αποχαιρετιστήρια επιστολή του τεως βρεττανού πρέσβυ που δημοσιεύτηκε τον προηγούμενο μήνα, η οποία κατέληγε με μια φράση που είχε πει τον προηγούμενο αιώνα ο μεγαλος άγγλος λογοτέχνης Λωρενς Ντάρελ που πέρασε αρκετά χρόνια της ζωής του στη χώρα μας: "Η Ελλάδα είναι μια εκ πρώτης όψεως τρελή και ανυπόφορη χώρα που βελτιώνει όμως πάρα πολύ αυτον που θα περάσει σε αυτήν ένα μέρος της ζωής του"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. JamanFou
    Ναι, είμαι ο Σάκης(Isaak) Newton, ευχαριστώ πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. stardust30
    Βασικά και εγώ θέλω να πιστεύω πως με τα χρόνια θα εξαφανιστεί αυτό το είδος νεοέλληνα και όπως λες πρέπει να συντελέσουμε όλοι και μέσα σε προσωπικό οικογενειακό επίπεδο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. navarino-s
    Σ' ευχαριστώ πολύ και πραγματικά δεν πειράζει που το ξέχασες, άλλωστε και εγώ πολλές φορές ξεχνάω. Πάντως τελευταία έχω χαλαρώσει πολύ. Που πήγε το νεύρο δεν ξέρω και το έριξα σε πιο κυριλέ κείμενα.

    Το βιβλίο του Σιμόπουλο δεν το ήξερα αλλά αφού το ανέφερε ο tyler και τώρα και εσύ νομίζω ότι θα αξίζει τον κόπο να το πάρω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...